Terapia. Wiedza. Inspiracje.
Strefa logopedy

„Terapia mechanizmów lewopółkulowych. Szeregi cz.1” wyd. WiR – recenzja

Od jakiegoś czasu mam przyjemność testować nową pomoc terapeutyczną od wydawnictwa WiR – „Szeregi” autorstwa Agnieszki Bali, wchodzące w skład cyklu pomocy do wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i terapii mechanizmów lewopółkulowych. Czy polecam? I jeśli tak, komu? 

Wiele razy pisałam już, jak ważne w terapii zaburzeń rozwoju mowy (i oczywiście w samym wspomaganiu jej rozwoju, nawet normatywnego) jest stymulowanie lewej półkuli mózgu. Różnego rodzaju układanki lewopółkulowe, szeregi, czy sekwencje, wykorzystuję w pracy z dziećmi niezwykle często – korzystam z tworzonych przez siebie pomocy i tych, które dostępne są na rynku wydawniczym. Dlatego też, „Terapia mechanizmów lewopółkulowych. Szeregi – etap pierwszy” to pomoc, którą musiałam wypróbować!


W skład zestawu „Szeregów” wchodzi 30 podłużnych kart (w tym: karty z wzorami oraz puste karty, na których dziecko układa wzory) oraz kartonowe obrazki. Co ważne, wszystkie karty są kontrastowe (zastosowane pary kolorów: żółty-czerwony, żółty-czarny, czarny-biały), a więc sprzyjają utrzymywaniu na nich uwagi dziecka i stymulują je wzrokowo. Karty są również dwustronne – na każdej stronie odwrotność zastosowanych kolorów (a więc jeszcze więcej możliwości!),  każda strona jest również zafoliowana – zapobiega to zabrudzeniom i wzmacnia wytrzymałość kart.

Kartonowe obrazki wchodzące w skład zestawu to figury geometryczne, samogłoski oraz znane dzieciom, łatwe do rozpoznania, kształty (np. dom, czy kot). Niewątpliwym plusem obrazków jest sposób ich wykonania – twarde kartoniki, zabezpieczone folią, są odporne na zniszczenie, dziecięce rączki na pewno ich nie pogniotą.

W każdej teczce z „Szeregami” znajdziemy również informacje od autorki – dla kogo przeznaczona jest pomoc, w jakim celu można ją stosować oraz w jaki sposób – dzięki temu, nie tylko terapeuta może z niej korzystać, ale również zaangażowany w terapię rodzic.

No właśnie! Zatem czym są te szeregi, jak je układać i co dają dziecku?

Za pomocą zestawu, można układać szeregi składające się z 3 obrazków różniących się wielkością (od najmniejszego do największego lub od największego do najmniejszego). Zadaniem terapeuty jest podanie dziecku 2 podłużnych kart – jednej pustej oraz jednej ze wzorem szeregu (odpowiadających sobie kolorem) oraz kartoników. Dziecko musi odwzorować wzór (ważne! układając obrazki od lewej do prawej, nigdy inaczej!).

Praca z zestawem wspomoże pracę nad utrzymywaniem wspólnego pola uwagi, koncentracją, analizą i syntezą wzrokową, wnioskowaniem, przetwarzaniem linearnym, zasadami porządkowania a co za tym idzie, również rozumieniem mowy i jej nadawaniem.

Dla kogo? Według autorki pomoc przeznaczona jest dla maluszków (nawet kilkumiesięcznych) do wspomagania rozwoju umiejętności prymarnych oraz starszych dzieci wymagających stymulacji lewej półkuli mózgu.

Ja testowałam „Szeregi” z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy oraz całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (z autyzmem). Jako, że stosuję szeregi i sekwencje w pracy z dziećmi o początku terapii, tego typu pomoc nie była dla nich nowością i radziły sobie znakomicie. Pomoc je zaciekawiła – niewątpliwie kolory, kształty i sposób wykonania przyciągnęły ich uwagę.

Polecam zatem „Szeregi”! Szczególnie maluszkom, które zaczynają dopiero swoją przygodę z mową, ale też starszym dzieciom na początku terapii, u których z jakiś powodów nie wszystko w rozwoju idzie po naszej myśli.

I najważniejsze! Gdzie kupić? Oczywiście w sklepie internetowym wydawnictwa WiR.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *