Terapia. Wiedza. Inspiracje.

Miesiąc: Marzec 2018

Wiedza

Epilepsja matki a zaburzenia w rozwoju dziecka

Wielokrotnie powtarzałam już w swoich postach, jak ważna w pracy logopedy jest kwestia diagnozy pacjenta. Diagnoza to nie tylko opis objawów, ale również poszukiwanie przyczyn nieprawidłowości rozwojowych u dziecka. Często logopeda dzięki wywiadowi z rodzicem, może pozyskać kluczowe informacje, nakierowujące go na powód, dla którego stan mowy pacjenta wygląda tak, a nie inaczej. Pamiętajmy, tylko kompleksowa diagnoza prowadzi do profesjonalnie poprowadzonej terapii!

Przemyślenia logopedy

Logopeda i inni specjaliści – współpraca

Dla logopedy, co zaznaczałam już wcześniej kilkukrotnie, bardzo ważna jest współpraca z różnego rodzaju specjalistami – i przy stawianiu diagnozy, i przy usuwaniu przyczyn nieprawidłowości, i w samej terapii. Powiem więcej, bez tej współpracy, w wielu przypadkach, logopeda nie jest w stanie działać prawidłowo i profesjonalnie (bo przecież wychodzimy z założenia, że bez diagnozy nie ma terapii, a czasem bez potwierdzenia od innego specjalisty niemożliwe jest postawienie diagnozy).

Chciałabym zatem opowiedzieć Wam, jacy inni specjaliści są ważni dla logopedy – jak mogą nam pomóc, i niestety, jak mogą nam pracę utrudnić (co, przykro mówić, zdarza się często).

Poradnik

O BLW z logopedycznego punktu widzenia

Każdy rodzic malucha, prędzej czy później, staje przed wyborem metody rozszerzania jego diety. Od kilku lat, niezwykłą popularnością cieszy się BLW (Baby Led Weaning, w Polsce nazywane: Bobas Lubi Wybór) – a więc sposób karmienia dziecka, pomijający etap przyjmowania zmiksowanych posiłków, dający mu samodzielność w decydowaniu, co zje, w jakiej formie i czy w ogóle zje, od początku uczący jedzenia stałych, nierozdrobnionych pokarmów. Co na ten temat może sądzić logopeda? I jak BLW może wpłynąć na rozwój mowy i jej jakość?